Ben jij een stresskip? Gefeliciteerd!

Ben jij een stresskip?
Gefeliciteerd! Dan ben je de gelukkige met een zinvol leven.

toni-cuenca-391123-unsplash.jpg

 

Stress. Waar is het goed voor? 
Meestal heeft stress een negatieve lading voor mensen, omdat het zoveel problemen met zich mee kan brengen als je teveel stress ervaart. Echter kan het ook levens redden en zin aan het leven geven. Deze positieve kanten kan stress jou allemaal brengen:

  • Een zinvol leven
    Denk eens goed na. Heb je ooit stress gehad om iets waar je niet om geeft?
    ...
    ...
    ...
    Precies!
    Dit laat zien dat je een zinvol leven leidt. Stel je eens een leven voor zonder stress, maar serieus zonder enige stress. Dan lijkt het allemaal net even wat zinlozer dan wanneer je stress hebt, omdat stress ook aangeeft dat je om iets of iemand geeft. Een stresskip leidt dus juist een zinvol leven. 
     

  • Het redden van levens
    Stress zorgt ervoor dat je alert bent waardoor je sneller kunt reageren. Stel je eens voor dat je zomaar een drukke straat oversteekt zonder op te letten en zonder enige stress. Juist! Dat loopt waarschijnlijk niet goed af. Mocht je stress ervaren door de hoeveelheid voertuigen en de snelheden die erbij komen kijken dan ga je al beter nadenken en kun je sneller handelen waardoor je het juiste moment uitkiest om over te steken. 
     

  • Motivatie en betere prestaties
    Je kunt vaak beter presteren met de aanwezige stress, omdat je dan net iets verder kan gaan dan zonder stress. Het geeft je een soort boost en motiveert je hierdoor nog beter en sneller het doel te behalen. Bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven is het fijn om net even die adrenaline kick te gebruiken die voortkomt uit de stress zodat je nog beter voor de dag komt.  
     
  • Signaal tot evalueren
    Op het moment dat je de stress al ergens in je lichaam begint te voelen zoals hoofdpijn, kortademig, slecht slapen, nek/rug klachten, maag/darm klachten moet je direct actie ondernemen. Of eigenlijk rust inbouwen. Hiermee bedoel ik niet een dag of weekend rust nemen en niks doen, maar standaard in je leven elke dag voldoende rustmomenten inbouwen. Dit hoeft niet te betekenen dat je alleen maar moet gaan mediteren, want ook beweging helpt om het stress niveau te verlagen.  Stel jezelf ook eens de volgende vragen:
    • Maak je je zorgen om iets? 
    • Neem je voldoende rust op een dag? 
    • Beweeg je voldoende? 
    • Heb je een gezond eetpatroon?
    • Ervaar je een hoge druk op je werk/studie? 
    • Stel je hoge eisen aan jezelf? 
      De antwoorden op bovenstaande vragen kunnen al een goed beeld geven over de oorzaak van jouw stress. Zie de stress die je in het lichaam begint te voelen als een cadeau. Dit cadeau krijg je zodat je op tijd actie kunt ondernemen voordat het te laat is. Doe dit wel echt op tijd en laat het niet verder ontwikkelen tot chronische stress, want dan ben je verder van huis. 

Daarnaast bepaalt jouw opvatting over stress een hoop. Zie jij stress als iets negatiefs dan ervaar je vaak ook meer klachten dan wanneer je het als iets positiefs ziet. Bovenstaande positieve punten gelden alleen voor "gezonde" stress zonder aanhoudende lichamelijke klachten. Zodra je aan je lichaam merkt dat er iets gaande is en het met stress te maken zou kunnen hebben dan moet je direct actie ondernemen. Ook wanneer dit niet het geval is dan is het verstandig om na de stress te ontspannen. Wanneer je dit niet doet kom je vanzelf in de gevarenzone terecht en heb je alsnog teveel stress en dat willen we natuurlijk niet. 

Geniet van de stress en een zinvol leven!