Binnen een maand van je Burn-out af.

Heb je een burn-out? Dat is zwaar klote! Daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer af. Je wilt je blij en energiek voelen, want dit neerslachtige en vermoeide gevoel past totaal niet bij jou. Kies uit een van de vele middelen/activiteiten/workshops/cursussen om van een burn-out af te komen. Maar hoe maak je deze keuze?

Een ding kan ik je gelijk alvast vertellen. Het is niet iets wat in een maand opgelost is. Toch zijn er veel aanbieders die je beloven van de burn-out af te komen binnen een maand of zelfs binnen een aantal weken. Naar mijn mening is dit onmogelijk, tenzij je al bijna uit je burn-out bent en nog een laatste zetje nodig hebt dan zou het misschien nog kunnen. Zit je er middenin? Forget it!

binneneenmaandvanjeburnoutaf

Je moet er fysiek en mentaal weer bovenop komen en vaak zijn er oorzaken, gedragingen, coping mechanismen, gedachtepatronen die je al jaren met je meedraagt die nu moeten veranderen. Aanpassingen in de werking van jouw gedachten is niet binnen een maand voor elkaar. Zo’n verandering is groots en vraagt dus ook om tijd en geduld.

Hier een aantal voorbeelden van aanbieders die jou gaan helpen bij een burn-out:

  • Psychologen
  • Coaches (in alle soorten en maten)

  • Yoga/Mindfulness

Waar moet je aan denken bij het maken van je keuze?

Neem de tijd. Nogmaals: het is niet morgen opgelost dus neem dan ook de tijd en probeer niet alles op alles te zetten om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Je hoeft ook niet weken in je bed te liggen als dit niet nodig is, maar doe iets tussen deze twee mogelijkheden in en dan kom je er wel.

Financiën. Welke financiële middelen heb je tot je beschikking. Ga ook niet zoeken naar iets buiten je budget, want daar wordt je alleen maar ongelukkig van en brengt je nog verder in de burn-out.

Vergoedingen. Kijk direct of er ook vergoedingen beschikbaar zijn. Jouw werkgever en/of het UWV zijn belangrijk in dit proces. Zorgverzekeraars zien burn-out als een aanpassingsstoornis en vergoeden daarom (vaak) niet. Best lullig natuurlijk, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Blijf wel altijd in gesprek met je werkgever over de behandeling opties. Zij zijn wettelijk verplicht om bij te dragen aan de re-integratie.

Advies vragen. Als je een coach uitgeprobeerd hebt en het werkt niet, probeer dan toch nog even een andere coach. Ieder mens is anders, iedereen heeft andere behoefte en ook hebben we met sommigen een betere klik dan met anderen. Het duurt vaak even voor je de juiste persoon hebt gevonden die je kan helpen. Vraag om advies bij huisartsen of beter nog bij je werkgever of vrienden, omdat ze jou al goed kennen en weten wat bij je past.

Uitproberen. Er is niet een perfecte oplossing voor jou, er zijn meerdere wegen naar Rome. Kijk wat jou aanspreekt en probeer dat uit. Alles op dit gebied is nieuw en de enige manier om te ontdekken hoe het je verder helpt is uitproberen.

Besef dat er verschillende fases zijn van een burn-out. Ben je continu oververmoeid? Dan is het niet verstandig om direct met een hardloopcoach aan de slag te gaan. In deze fase kun je het beste rust nemen en langzaam activiteiten opbouwen zodra je minder vermoeid bent. Dit is vaak ontzettend lastig voor mensen die graag alles en snel willen doen, daarom is het handig om juist in deze fase een psycholoog of coach in te schakelen. Zo leer je onder andere omgaan met de frustratie die hier al snel om de hoek komt kijken.

Het zoeken naar een juiste oplossing is stap 1 om dichterbij jezelf komen en uit de burn-out te kruipen. Je weegt opties af en uiteindelijk bepaalt jouw rationele vermogen, maar ook jouw gevoel waar je uiteindelijk voor kiest. Start de zoektocht en behaal direct je eerste mijlpaal met het volgen van je gevoel in dit proces. You can do this!