Lekkere vakantie gehad? Mooi! Deze 100 taken moeten morgen af, succes!

Terug van vakantie, volle mailbox, collega's die aan je bureau staan met vragen en alle deadlines zijn ineens veel te dichtbij. Herkenbaar? Keep calm and breathe! 

Post-Holiday-Stress

Niets is zo vervelend om direct na je vakantie in de stress te schieten van al het werk dat zich verzameld heeft. Hoe pak je dit nu het beste aan? Hierbij een stappenplan. 

Say Hi. Groet je collega's en vertel over je vakantie.

Chill. Pak een kop koffie of thee of water. 

Scan. Scan door je emails, meetings, deadlines en schrijf de zes belangrijkste taken/meetings voor jezelf op in de volgorde van belangrijk naar minder belangrijk. Zorg ervoor dat je in de eerste week geen of zo min mogelijk afspraken (meetings) maakt of accepteert. Stel jezelf de vraag "Hoe erg is het dat deze meeting een week later is?". 

Step by step. Begin bij nummer 1, vervolgens ga je naar nummer 2 en dan komt, je raad het al, nummer 3. Niet valsspelen hier, maar houd je aan de volgorde. Ook als collega's of managers of klanten druk op je leggen om een andere taak af te krijgen, jij hebt zojuist bepaald wat het belangrijkste is, punt uit. 

Take a break. Neem elk uur vijf minuten pauze voor jezelf. Je komt net terug van vakantie dus ook je lichaam moet wennen aan deze nieuwe stand van actie en concentratie. Ga gewoon lekker veel naar het toilet, haal wat vaker een glas water, loop een trap op en neer of het allerbeste; ga lekker naar buiten. 

Have some Fun. Denk je veel terug aan het strand, de fijne cultuur, de ontspanning, de gezelligheid en mis je dit zo erg dat je je niet kunt concentreren? Zorg dan dat je niet te lang blijft hangen op het werk en ga iets leuks doen in de avond. Lekker naar het strand of kook een gerecht uit de streek waar je op vakantie bent geweest. Doe dit niet elke avond van de week aangezien je ook weer in een ritme wilt komen en veel verandering gaat hierbij niet helpen. 

Celebrate. Is je lijst van zes prioriteiten inmiddels af? Geef jezelf een beloning! Dit kan een kop koffie buiten de deur zijn, een wandeling of een minuut of dertig voor datgene waar je eigenlijk nooit tijd voor hebt, maar wel superleuk vindt om te doen. 

Mailbox Clean up. Start vervolgens met je mailbox. Verwijder alle spam emails. Vervolgens begin je met antwoorden in de volgorde van nieuw naar oud, omdat het meeste van twee weken geleden toch al is opgelost en als het echt belangrijk is dan hebben ze vast wel een herinneringsemail gestuurd.  

Relax. Ben je al moe na dag 1? Geef niet op, maar vertrouw op je fysieke en mentale signalen. Neem de eerste week (of weken) wat meer rust dan je gewend bent tot je weer in je normale ritme zit. Ga iets eerder naar bed, doe wat minder in de avonden en weekenden of als je bekend met mediteren bent doe dit vooral in de ochtend voordat je naar werkt gaat.

Be human. Last but not least, besef dat je een mens bent en eigenlijk niet gemaakt bent om te multitasken. Doe alles stap voor stap en net zoals iemand vroeger tegen je zei: doe gewoon je best, dan doe je het al goed genoeg. 

 

Indien bovenstaande allemaal niet helpt dan ben ik er (samen met nog honderden coaches) altijd nog voor je om te zien waar ik kan ondersteunen met het verminderen van de stress die je ervaart. 

Heel veel plezier bij het weerzien van je collega's en geniet ook een beetje van het werk dat je doet. Je hebt hier zelf voor gekozen dus ergens moet het ook leuk zijn, zelfs na een ontspannende vakantie! 

 

Voor het boeken van een coaching sessie kijk op https://www.yournextchapter.nl/yoga-coaching-workshop-booking/