Heb je stress? Niet zeuren, gewoon doorwerken!

Hoe gaat jouw werkgever of Manager hiermee om? Als je gestresst bent wordt er dan gezegd dat je niet moet zeuren en gewoon moet doorwerken of krijg je de tijd en ruimte om bij te komen? Heeft jouw Manager wel eens stress? Hoe gaat hij/zij daarmee om en hoe ga jij hier zelf eigenlijk mee om?

We zijn allemaal mensen met een heleboel overeenkomsten, maar ook met veel verschillen. Vaak weten we niet hoe bepaalde dingen in zijn werk gaan of hoe bepaalde gevoelens werkelijk voelen totdat we dit zelf meemaken. Het vervelende voor de mensen die veel stress ervaren is dat ze ook samenwerken met mensen die geen stress ervaren. Het vervelende voor de mensen die geen stress ervaren is dat ze ook samenwerken met mensen die wel stress ervaren. Hoe zorg je ervoor dat de Zen Masters de Stress Kippen begrijpen en andersom?

Stress Kippen vs. Zen Masters

Tips voor Zen Masters en Stress Kippen:

Begrip. Neem de stress serieus, maar neem het ook serieus indien een ander geen stress ervaart en denk vooral niet dat hij of zij de stress negeert of ontkent. Het is namelijk zo dat het stress niveau werkelijk verschilt van mens tot mens, waarbij sommigen er wel en anderen er geen last van hebben.

Communiceer. Zolang je zelf niet aangeeft dat je gestresst bent weten anderen dit niet. Wel is het van belang dat het “begrip” voor elkaar aanwezig is, zodat er ruimte ontstaat hierover te communiceren.

Grenzen stellen. Jij bent de enige die weet waar de grens ligt. Jouw collega kan wel iets bedenken, maar uiteindelijk ben jij degene die het ermee moet doen. Bedenk voor jezelf wat er nodig is om de stress te reduceren. Overleg dit met je Manager en/of collega’s en werk/leef hier ook naar.

Voorkom teleurstellingen. Goed om te weten voor de Zen Masters is dat de Stress Kippen het vaak juist heel goed willen doen en daardoor loyale en hard werkende werknemers zijn. Geef als Manager duidelijk aan met welke aanpassingen je akkoord gaat en welke niet, zodat jullie beide weten wanneer er consequenties vastzitten aan bepaalde acties. Op deze manier maak je duidelijke afspraken en hoef je ook niet bang te zijn voor een conflict.

Stressfactoren buiten werk. Het is natuurlijk niet altijd zo dat iemand stress ervaart enkel en alleen door de hoeveelheid werk dat uitgevoerd moet worden. Er kan ook iets in de privé kringen spelen of het kan een opstapeling zijn van een aantal kleinere invloeden. Ga er dan ook niet altijd vanuit dat het met werk te maken heeft.

Help elkaar. Is er een collega gestresst vraag dan specifiek welke taken er overgenomen kunnen worden. Als het lijkt alsof dit niet mogelijk is dan is dat bullshit, want er kunnen altijd zaken overgenomen worden. Het stellen van prioriteiten wil ook nog wel eens helpen. Zo kun je bijvoorbeeld elke ochtend een lijst maken voor de dag. Maak een lijst van 10 zaken die gedaan moeten worden met een top 3 die écht belangrijk zijn. Het maakt dan ook niet uit als de 7 overige punten de dag erna worden opgepakt.

Als je echt niet kunt (of wilt) begrijpen hoe stress nu werkelijk werkt, vergelijk het dan met angst. Heb je wel eens iemand met een angst voor spinnen of hoogte gezien? Angst kan iemand heel ziek maken en de persoon die deze angst ervaart heeft een serieus probleem en moet hard werken om deze te overwinnen of om er op zijn minst mee om te leren gaan. Het lichaam reageert hier ook op met onder andere hoofdpijn, duizelingen, misselijkheid, hyperventileren. Iemand die angst of stress ervaart stelt zich niet aan, maar ervaart werkelijk een intens negatief gevoel.

Net als “Angst” is “Stress” ook een gevoel dat we serieus moeten nemen. Stress kan net als angst heel veel vervelende gevolgen hebben zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, hart- en vaatziekten, nek- en rugklachten, maag- en darmproblemen, slaapproblemen, depressie en hyperventilatie.

Zelf heb ik bedrijven meegemaakt die er absoluut niets mee doen, maar ook bedrijven die je heel graag willen helpen en steunen. Echter is dit laatste ook niet de directe oplossing, want die ligt nog altijd bij jezelf. Jij bent degene die de grenzen aangeeft en er iets aan kan doen. Als jouw Manager zegt dat je op tijd naar huis mag, maar je doet dit niet dan is dit jouw probleem en moet jij er iets aan doen. De anderen kunnen ondersteunen, aanpassen en faciliteren, maar het probleem niet voor je oplossen. Go for it!