Take it or leave it! Gedachten, gevoelens en emoties, wat moet je ermee?

Gisteren gaf ik een yogales in Volendam. Halverwege de les ging ik voor een yoga houding die je iets langer vast moet houden om jezelf letterlijk tot op het bot te kunnen verzorgen. Op dit moment vinden de deelnemers mij vaak iets minder aardig (zachtjes uitgedrukt), omdat het best een uitdaging is.

Ik stel ook altijd de vraag tijdens deze houding of je een vechter of vluchter bent. Veel mensen die pijn voelen willen ofwel er doorheen (vechten) zodat het beter wordt, of ze willen keihard wegrennen (vluchten). Het mooie is dat je jezelf iets beter leert kennen. Ik vertel dat er nog een derde mogelijkheid is en dat is acceptatie (take it) en daar moet je wel voor werken natuurlijk. Als je ademt naar de plekken waar je een lichte pijn voelt en hier probeert te ontspannen zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om te accepteren wat er gaande is. Hier in het nu, ontspannen in deze vreselijke houding, het kan dus echt.

johnson-wang-515995-unsplash.jpg

Wat doe jij als alles tegenzit? Je voelt je niet lekker, je weet niet waardoor het komt, je hebt nergens zin in en je moet nog zoveel doen vandaag. Ook kan het zijn dat er iets vreselijks is gebeurd waarbij een hele hoop emoties om de hoek komen kijken. Maarja heb je daar nu zin in? Nee natuurlijk niet!

Wat doe jij eigenlijk met jouw emoties, gedachten en gevoelens? Is dit altijd hetzelfde of verschilt dit per situatie?

Fight it. Vecht als een baas.
De vechter probeert zijn humeur om te keren en probeert zo vrolijk mogelijk door het leven te gaan. Eigenlijk ga je dus overcompenseren. Tja, de mensen om je heen moeten je wel nog steeds zien als dat blije ei, want anders gaan ze zich zorgen maken en misschien zelfs vragen stellen. Daar hebben we natuurlijk al helemáál geen zin in. Je gaat misschien allerlei dingen doen die je normaal gesproken heel blij maken. In je achterhoofd blijft dat stemmetje zitten die zegt dat je vrolijk moet zijn en niet moet toegeven aan die rotdag, want dan wordt het alleen maar erger. Toch blijf je hier vaak over piekeren en krijg je er misschien nog een extra lading emoties bij.

Leave it. Laat het lekker gaan.
De vluchter zoekt het ergens anders en gaat voor die reep chocola, of die paar glazen wijn of lekker geld uitgeven. Je wilt jezelf verdoven en er niet aan denken. Je negeert je gevoelens, gedachten en/of emoties en probeert jezelf af te leiden met uiteindelijk hetzelfde doel als de vechter. Vrolijk zijn in plaats van moeilijk doen. Het leven gaat toch wel door dus geen aandacht eraan besteden werkt het beste. Je probeert het goed te praten en uit te leggen dat het erbij hoort en kijkt niet verder dan dit. Het kan zijn dat jouw gedachte, emotie of gevoel je later nog eens komt opzoeken, en wat doe je dan?

Take it. Observeer, voel en beweeg.
Heb je een rotdag zonder reden? In de ideale situatie zeg je tegen jezelf “hoi, ik heb vandaag een rotdag en het is oké”. Je gaat na wat je precies voelt zoals bijvoorbeeld boosheid, angst, verdriet, paniek, schaamte of vermoeidheid en je omarmt dit gevoel. Dit is waarschijnlijk de minst energieverspillende oplossing. Gewoon een dagje rot voelen is helemaal niets mis mee. Je probeert het niet te veranderen of te negeren maar weet dat het er is en weet dat het binnenkort waarschijnlijk weer anders is. Toch neem je de tijd om te voelen wat het precies is, je observeert, voelt en als het op een natuurlijke manier verdwijnt, beweeg je weer rustig verder. Komt het terug? Dan observeer, voel en beweeg je weer. Je behoudt al je energie (zover je die al hebt op een rotdag) en blijft je natuurlijke ik.

Nadat je voelt welke emoties aanwezig zijn is het de bedoeling dat je je emoties omarmt. Kun jij dat? Ik vind het knap. Hoe in vredesnaam omarm je een emotie? Een emotie is geen kussen of een vaas of een boek dat je vast kunt houden. Hier vertel ik meer over in mijn volgende blog, want ook ik had geen idee hoe het verwerken en omgaan met emoties in zijn gang gaat. Nu denk ik dat ik hier iets beter in ben geworden en ik wil met jullie delen hoe ik het aanpak. Wordt vervolgd.