Hoe omarm je gevoelens en emoties?

Je kent het wel, je hebt iets meegemaakt en mensen zeggen tegen je: “ik denk dat je het nog niet helemaal verwerkt hebt” of “je bent er bijna, maar nog niet helemaal, maar ik ben wel trots op hoe ver je al bent gekomen”. Thanks man! Not! Ik wil er niet bijna zijn, ik wil er zijn!

Hoe doe je dat dan? Je gevoelens of emoties omarmen? Iedereen denkt daar anders over, maar meestal wordt er gezegd dat pas wanneer je een gevoel accepteert het dan op een natuurlijke wijze weer verdwijnt. En hoe accepteer je een gevoel dan? Goede vraag!

Hoe pak ík het aan? Ook ik heb mijn periodes waarin ik opeens geen aandacht meer schenk aan mijn gevoelens, vooral de vervelende gevoelens, maar soms juist ook de vrolijke gevoelens. Dit merk ik pas wanneer iemand hier iets over zegt tegen mij. Zo heeft een coach mij enorm geholpen door te zeggen “je mag je kut voelen, daar is niets mis mee”. Op dat moment ben ik meer gaan observeren en wist ik dat ik het met sommige dingen gewoon niet eens was in het leven, ik voelde me kut of boos of verdrietig en liet dat vanaf dat moment ook weer toe. Dat heeft geholpen. Hoe ik dat toeliet en hoe ik dit deed? Dat ga ik je vertellen.

Niets gaat vanzelf. Dat is hoe ik erover denk.

Observeren
Gedurende de dag pak ik steeds een moment van een paar minuten waarop ik observeer hoe ik mij voel. Doe dit na een meeting, na binnenkomst of na de lunch bijvoorbeeld. Verschillende momenten geven je veel inzichten in jouw gevoelens en emoties. Kijk of je ze kunt benoemen, maar dat is soms al knap lastig. Soms start je met een “het is oké” gevoel of “het is niet oké”. Daarna kun je leren steeds dichterbij de gevoelswoorden te komen zoals bang, verdrietig, blij, boos, dankbaar en verbaasd.

Opschrijven of uitspreken
Soms zit ik na werk thuis op de bank en schrijf ik op waar ik mee zit. Ik kijk ernaar en als het niet klopt pas ik het aan. Zo dacht ik soms dat ik boos was, maar eigenlijk was ik teleurgesteld. Dat zijn dus al twee verschillende gevoelens die veel met elkaar te maken hebben. Dit hoeft trouwens geen uren te duren, het kan al in vijf minuten. Dit kun je natuurlijk ook andersom doen. Als je weinig aandacht geeft aan de positieve dingen, dan is het soms fijn om die op te schrijven, zodat je daardoor het positieve weer gaat inzien. Houd je niet van schrijven? Spreek ze dan hardop uit. Dit kan alleen of met iemand die je vertrouwt. Geef wel aan dat je alleen maar de gevoelens en emoties wilt benoemen en uitspreken en er geen hele gesprekken over wilt voeren. Kies hier dan ook de juiste persoon voor of ga naar een coach.

Eigenlijk ben je nu al een heel eind. Door de tijd hiervoor te nemen leer je veel over jezelf, over anderen en over de omgevingen waarin je leeft.

don-ross-iii-195105-unsplash.jpg

Lichaam
Nu komt het deel dat veel mensen vaak vergeten. Dit heb je vast vaker gehoord: jouw lichaam weet meer dan je denkt. Ik ben daar geheel van overtuigd. Zelf ben ik dol op yoga en dat helpt. Ook ben ik dol op hardlopen en ook dat helpt. Voor mij helpt het als ik mij eerst inspan (yoga of hardlopen) waarna ik vervolgens kan ontspannen en voelen. Ik voel wat er in mijn lichaam gebeurt. Ben je een bankhanger, ook dan kun je dit eenvoudig toepassen. Heb je rug of nekklachten? Kijk dan eerst waar het zich bevindt, voel en denk na. Jij kent jouw lichaam het beste.

  1. Ga eens zitten in kleermakerszit, op een kussen. Je knieën moeten lager liggen dan je heupen, dus misschien moet je eerst een toren bouwen van kussens voordat dit het geval is. Doe maar. Zo kun je namelijk ontspannen. Als kleermakerszit niet je ding is dan mag je op een stoel zitten, maar je voeten moeten de grond raken zodat je kunt ontspannen.

  2. Leg je handen op je knieën of laat ze hangen naast je lichaam als je zo beter kunt ontspannen. Zorg dat je schouders ontspannen zijn. Verder wil ik meegeven dat je bij de volgende oefening niet moet gaan duwen/pushen, maar rustig en ontspannen blijft. Kom je niet ver, dan kom je niet ver en blijft je daar. Het gaat niet om hoe ver je komt, het gaat erom dat je voelt.

  3. Nu wil ik dat je zonder je rug te bewegen je linkeroor in de richting van je linkerschouder brengt, in slowmotion! Erg belangrijk dat laatste. Zo lang mogelijk hierover doen is het beste. En probeer te ontspannen en schouders laag en op gelijke hoogte te houden. Doe hetzelfde met de andere kant en eventueel met de kin richting je borstkas en je hoofd naar achteren. Voel of hoor je iets kraken? Voel je spanning op je schouders? Voel je ergens anders in je lichaam iets? Voel je niets? Dat kan. Observeer en oordeel niet.

  4. Nu wil ik dat je rechtop zit en heel langzaam je kin naar je borst brengt en je hoofd steeds verder naar beneden brengt zodat je rug helemaal bol wordt, ook weer in slowmotion! Wat voel je nu? Observeer dit.

  5. Voel je een pijn of stretch? Probeer daar naartoe te ademen en probeer dat gedeelte te ontspannen. Neem de tijd hiervoor. En nee het is niet ineens verdwenen, maar je bent wel een stap verder.

  6. Gefeliciteerd! Je hebt aandacht aan je lichaam gegeven en hiermee ben je een grote stap verder. Dit is natuurlijk nog maar een kleine greep uit alle mogelijke oefeningen die geen sport zijn en ook geen yoga genoemd hoeven te worden, maar die je wel wat leren over je lichaam, over jou en over hoe jij omgaat met emoties/gevoelens.

Ik denk dat dit al een mooie start is betreft het omgaan met emoties en gevoelens. Het enige wat je doet is benoemen, ernaar kijken, er aandacht aan geven en je lichaam observeren en daarmee in contact zijn. Kijk niet raar op als het eerst niet lukt. Misschien werkt het voor jou op een andere manier beter, want ieder persoon is anders, maar ieder persoon kan leren omgaan met emoties en gevoelens. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met mij op.