Burn-out & Stress Preventie

Wat is Burn-out eigenlijk?

Eerst over stress.
Zodra je stress ervaart komt het stresshormoon cortisol vrij en wordt dit naar al je cellen gestuurd, ook naar je hersencellen. Hier start het veranderproces en wordt er bepaald welke genen sterker worden en welke gedimd worden. Zodra je langdurige stress ervaart kunnen zenuwcellen zelfs uitlopers intrekken en daardoor ontstaat er minder goed contact met andere zenuwcellen. Dit verandert dan ook het gehele netwerk.

In Jip en Janneke taal.
Teveel stress zorgt ervoor dat je sneller stress ervaart dan voorheen en het kan niet of moeilijk teruggedraaid worden. Al met al “You’re in big trouble if you keep on eating Stress”. Stop eating!

Wat is dan een Burn-out?
Natuurlijk heb je geen Burn-out als je een dag hoofdpijn hebt.
Daarentegen zijn er veel symptomen die op een Burn-out zouden kunnen wijzen. Als je bijvoorbeeld slecht slaapt, een opgejaagd gevoel ervaart, snel geïrriteerd bent, concentratieproblemen ondervindt, vaak boos en bang bent en aldoor vermoeid bent dan moeten er toch wel alarmbellen gaan rinkelen. Het gevoel dat het allemaal teveel is en dat weken lang. Belangrijk hier: neem de signalen van je lichaam serieus.

Wat doe je ertegen?
Een hele goede vraag die voor velen anders uitpakt. Dit is geheel afhankelijk van fase van de Burn-out. Wil je hier meer over lezen kijk dan op de pagina “Over Burn-out”.